Your company have been great at keeping me in work, they always line something else up.
John Carter
Businessman
ساخت سردخانه

در بین سال‌های 1810 تا 1850 استفاده از سرما برای نگه داری موادغذایی در دنیا بسیار متداول شد و همین امر باعث اختراع اولین سردخانه با قابلیت یخ‌سازی در آمریکا شد. این سردخانه باعث شد تا صنعت مواد غذایی در دنیا به شدت رشد کند و غذاها به جاهای مختلف دنیا صادر و وارد شوند.

بهینه سازی در صنعت سردخانه

بهینه سازی در صنعت سردخانه

استفاده از سردخانه‌ از قدیمی‌ترین روش‌های نگه داری از مواد غذایی است که برای حفظ کیفیت و کند کردن روند فساد آن‌ استفاده می‌شود. سردخانه‌ها نه تنها باعث بهبود فرآیند ذخیره سازی در دنیا شده‌اند بلکه توانسته‌اند صنعت غذا را بسیار رشد دهند و موجب بهینه سازی در صنعت سردخانه شده اند. با استفاده از سردخانه‌های پرتابل، شرکت‌های بزرگ محصولات خود را به سراسر دنیا صادر می‌کنند و مطمئن هستند که کالای آن‌ها سالم به مقصد خواهد رسید.

تعداد زیادی از مواد غذايى را نمى توان در تمام مدت سال به صورت تازه در اختيار داشت و يا در منطقه ‌اى بنا به شرايط اقليمى و جغرافيايى نمى توان نوع خاصى از ماده غذايى را توليد کرد. بنابراین لازم است مواد غذايى را به نحوى نگهدارى کنیم تا بتوان هم در زمان لازم آن را مصرف کرد و هم از حمله آفات و موجودات ذره بينی حفظ کرد. براى نگهدارى اين گونه موادغذايى، چه به صورت خام و چه به شکل فرايند شده، از سردخانه استفاده مى ‌شود.

حدود ٣٠ درصد از کل مواد غذايى در کشور ما به علت نبود امکانات مناسب نگهدارى و فرآيند لازم از بين مى روند. مهمترین وظایف یک سردخانه، بهینه سازی در صنعت سردخانه و جلوگیری از فساد کالاهای داخل آن با حفظ کیفیت طولانی مدت بوده و هست. کاربرد سردخانه در نگهداری مواد غذایی، کشاورزی، انواع داروها، سیستم های نظامی، میوه و سبزیجات و … خلاصه نمی شود و بسیار گسترده تر خواهد بود

با استفاده از انبار و سردخانه از ضايعات موادغذايى جلوگيرى می شود و مى توان افراد بيشترى از جامعه را از مواد و محصولات غذایی تامین کرد بدون آن که زمين زيادترى زير کشت برود یا فاسد شدن و از بین رفتن محصولات غذایی به وجود آید و قيمت تمام شده مواد غذايى تا اندازه زيادى کاهش پیدا می کند.

به موازات سیستم تبرید با آمونیاک از سال ۱۹۳۰ تولید انواع فریون ها شکل گرفت و به صورت گسترده ای در سیستم های خانگی و تجاری مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۹۸۵  مساله حفظ لایه ازون و نقش اتم های کلر در تخریب لایه ازون مطرح شد که باعث قرارداد « وین » شد. اهمیت این صنعت به حدی است که یکی از معیارهای سنجش رشد فن آوری در یک کشور، تعداد واحدهای صنعتی انجماد مواد غذایی و سیستم های حمل و نقل سردخانه دار و بهینه سازی در صنعت سردخانه ها می باشد.

بهینه سازی در صنعت سردخانه

گروه سرماول پیشرو در تامین کالاهای صنعت تبرید و تهویه مطبوع و ارائه راه حل های طراحی، پیاده سازی، نصب و راه اندازی فروشگاهها و سردخانه های صنعتی و آموزش برای انواع نیازهای مشتریان می باشد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت و موجودی، با مشاوران ما در مسیر انتخاب بهترین تجهیزات در تماس باشید.

دستگاه درای ایجر

دستگاه درای ایجر ترکیبی از فناوری ھوشمند است. یخچال ھای بیات کن گوشت یا همان دستگاه درای ایجر تجھیزاتی ھستند که با استفاده از آن ھا می توانید گوشت تازه را به مدت چند ھفته قبل از مصرف، درون آنھا نگھداری کنید تا بیات شوند.

دستگاه درای ایجر

سیکل تبرید درای ایجر

تبرید به معنای سرد کردن فضا، ماده یا سیستم برای کاھش یا حفظ دمای آن، کمتر از دمای محیط است (در حالی که گرمای حذف شده در دمای بالاتر دفع میشود) به عبارت دیگر تبرید یعنی جابجایی حرارت (ساخت بشر) است. سیکل تبرید تراکمی فریونی شامل گردش یک مبرد مایع در چھار مرحله از یک سیستم بسته است. ھمانطور که مبرد در سیستم گردش میکند، به طور متناوب فشرده و منبسط میشود و حالت خود را از مایع به گاز تغییر میدھد با تغییر حالت مبرد، گرما توسط سیستم جذب و دفع میشود و باعث کاھش دما میشود.

مرحله اول کمپرسور:
در مرحله اول سیکل تبرید، به صورت گاز کم فشار وارد کمپرسور میشود. کمپرسور مبرد را به گاز با فشار بالا متراکم میکند و باعث گرم شدن آن میشود ھنگامی که مبرد فشرده و گرم شد، از کمپرسور خارج شده و وارد مرحله بعدی سیکل میشود.

مرحله دوم اکسپنشن والو:
ورود مبرد مایع با فشار بالا به شیر انبساط است. اکسپیشن والو برای حفظ فشار بالا در سمت فشار بالا و ھمچنین انبساط مبرد مایع و کاھش فشار در سمت فشار پایین کار میکند. در طول فرایند انبساط، دمای مبرد مایع نیز کاھش مییابد.

مرحله سوم اواپراتور:
در مرحله تبخیر، مبرد مایع کم فشار که از شیر انبساط خارج شده وارد لوله ھای کویل اواپراتور میشود. سپس فن ھا با دمیدن ھوای گرم محیط، به کویل اوپراتور که مبرد خنک در آن در جریان ھست با جذب حرارت باعث جوشیدن و تبخیر مبرد می شود.
در ھمین حال مبرد گرما را از ھوای محیط جذب کرده و به گاز کم فشار تبدیل میشود. سپس گاز کم فشار به سمت کمپرسور کشیده شده و دوباره این فرایند تکرار میشود. در این سیستم ھا برای پایداری دما دو سیکل تبرید مجزا طراحی و بر روی دستگاه درای ایجر نصب میشود. برای افزایش سرعت برفک زدایی، سیستم دیفراست دستگاه، گاز داغ می باشد.

ما با طراحی و استفاده از یک فناوری منحصر به فرد یک سیستم عالی با ھوادھی بسیار پیچیده ھوا را ھم به صورت افقی و ھم به صورت عمودی در سرتاسر کابین منتقل میکنیم که به طور ھمگن گوشت را می پوشاند و میکرو کلیمی عالی ایجاد میکنیم که به شما امکان میدھد دما و رطوبت را در ھر قسمت ازکابین ثابت نگه دارید تا بھترین فرایند بیات کردن برای تمام محصولات قرار داده شده در داخل کابین حاصل شود.
تھویه ثابت با ھوادھی یکنواخت به شما این امکان را می دھد: از نگھداری غیر اصولی گوشت در داخل کابین جلوگیری کنید و ضایعات ناشی از لاشه ھای قرار داده شده در پایین ترین قسمت کابین را کاھش دھید. جایی که عدم تھویه منجربه رطوبت بیشتر (گوشت مرطوب و کپک زده تر) و در نتیجه مقدار ضایعات بیشتری در مواد غذایی می شود. ھمچنین با نصب یک دستگاه ازن ژنراتور بر روی سیستم می توانیم بیش از ٩٩ درصد از ویروس ھا و باکتری ھا را از بین ببرید این دستگاه (ازن ژنراتور) قادر ھست
بیش از ٩٩ درصد از ویروس ھا را غیر فعال کند و باکتری ھا، کپک ھا، کنه ھا و آلاینده ھای موجود در محیط را از بین ببرد و عمر ماندگاری غذا را افزایش دھد. با ازن ژنراتور می توان رشد کپک ھا و باکتری ھا را تحت کنترل داشت، از آلودگی ھای متقابل خطرناک جلوگیری کرد و طراوت غذا را حفظ کرد و زمان نگھداری آن را افزایش داد و محیط کابین را خوشبو کرد. این دستگاه قادر است ذرات بد بو را تجزیه و از بین ببرد و طراوت و تمیزی را به محیط باز گرداند .
جنس بدنه سیستم ھای سرمایشی به طور معمول دارای ایجر سه لایه می باشد. در اکثر اوقات و بیشتر مدل ھا دو لایه از جنس فلز ھستند. جنس بدنه داخلی در اکثر اوقات و بیشتر مدل ھا از فولاد ضد زنگ (استیل) ساخته می شوند تا در برابر عوامل فرسودگی مقاوم بوده و زیبایی خود را حفظ کنند، همچنین کاملا بھداشتی باشد. در بعضی از مدل ها نیز ممکن است جنس بدنه بیرونی ھم از فولاد ضد زنگ یا فلز رنگ شده باشد. بدنه دستگاه برای اینکه دچار زنگ زدگی نشوند و تنوع رنگی داشته باشند آنھا را رنگ میزنند.

دستگاه درای ایجر

ھمانطور که گفته شد بدنه دستگاه درای ایجر از سه لایه ساخته شده است اما در بین این دو لایه ، لایه دیگری
وجود دارد، قسمت میانی بدنه با فوم پلی یورتان قالب گیری و پر شده. این امر باعث شده علاوه بر استحکام، بدنه دستگاه در برابر سرما و گرما نیز عایق شود. ھمچنین فوم تزریق شده به داخل بدنه باعث میشود که دو لایه فلزی به ھمدیگر بھتر بچسبد.
درب جدید و مدرن ترکیبی از پروفیل آلمینیوم و شیشه چند جداره می باشد و برخلاف درب ھای قدیمی قفلی برای پشتیبانی از درب جدید به گونه ای طراحی وساخته شده اند که نیازی به قفل پشتیبان ندارند.
در لاستیک درب مدرن امروزی، لاستیک با یک فلز فرو مغناطیسی ترکیب شده که باعث می شود درب محکم به بدنه فولادی بچسبد. به ھمین علت در ھنگام باز کردن درب یک نیروی کشش مغناطیسی احساس می کنید.

گروه سرماول پیشرو در تامین کالاهای صنعت تبرید و تهویه مطبوع و ارائه راه حل های طراحی، پیاده سازی، نصب و راه اندازی فروشگاهها و سردخانه های صنعتی و آموزش برای انواع نیازهای مشتریان می باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت و موجودی، با مشاوران ما در مسیر انتخاب بهترین تجهیزات در تماس باشید.

سردخانه گوشت

سردخانه گوشت

برای نگهداری هر یک از این محصولات دامی مانند گوشت قرمز و گوشت مرغ، از سردخانه‌های متفاوتی استفاده می شود. نگهداری هر نوع فرآورده دامی از نوع چینش تا میزان حجم با یکدیگر متفاوت است و شرایط مخصوص به خود را دارند. کارخانه‌های تولیدکننده فرآورده‌های دامی و کشتارگاه‌ها برای انبارکردن گوشت قرمز از سردخانه گوشت استفاده می‌کنند.

دلایل نیاز کشتارگاه‌ها و کارخانه‌ها به سردخانه گوشت

فرایند فاسدشدن گوشت قرمز از لحظه کشتار دام شروع می‌شود. دمای گوشت قرمز قبل از کشتار 28 درجه سانتی‌گراد است و بعد از کشتار به 40 درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می‌کند. گوشت قرمز در این دما می‌تواند به‌سرعت فاسد شود. از طرف دیگر میان توزیع و کشتار گوشت قرمز فاصله زمانی وجود دارد و در این فاصله زمانی، کشتارگاه‌ها و کارخانه‌ها باید با استفاده از سردخانه گوشت از فاسد شدن محصولات پروتئینی خود جلوگیری کنند.

باید توجه داشت که بدون استفاده از سردخانه، امکان نگهداری گوشت وجود ندارد و این محصول را نمی‌توان به دست مشتری رساند. همچنین با منجمد کردن یا خنک‌کردن گوشت قرمز، کیفیت و طعم آن حفظ می‌شود.

فرایند منجمد کردن گوشت قرمز و دمای مناسب سالن سردخانه گوشت

در مرحله اول و پس از پوست‌کنی، دمای داخلی عضلات لاشه باید از 40 درجه سانتی‌گراد به 10 درجه سانتی‌گراد کاهش یابد.

این امر باعث می‌شود که باکتری‌ها و میکرو ارگانیسم‌ها در گوشت قرمز فعالیت نداشته باشند و گوشت فاسد نشود. باید اشاره داشت که در طی فرایند خنک‌کردن گوشت، رطوبت محیط سردخانه باید بین 85 الی 95 درصد باشد تا گوشت قرمز آب خود را از دست ندهد. این امر از آن جهت اهمیت دارد که آب موجود در بافت عضلانی گوشت باعث افزایش وزن و بهبود طعم آن می‌شود.

برخی از کشتارگاه‌ها و مشاغل مانند رستوران‌ها، بیمارستان‌ها و تالارها نیاز دارند تا گوشت خود را برای مدتی طولانی نگهداری کنند. این امر نیاز به منجمدکردن گوشت قرمز دارد. برای منجمدکردن گوشت قرمز باید از سردخانه‌های گوشت زیر صفر استفاده کرد. در این سردخانه‌ها می‌توان گوشت قرمز را در دمای منفی 18 درجه سانتی‌گراد و در مدت‌زمان 360 روز نگهداری کرد.

اگر شما قصد فروش گوشت قرمز خود را به‌صورت گرم و تازه دارید، می‌توانید این محصول را در سردخانه‌های گوشت بالای صفر در دمای 0 تا 7 درجه سانتی‌گراد و برای مدت‌زمان 3 الی 7 روز نگهداری کنید. باید اشاره داشت که عوامل زیادی مانند لاشه یا قطعه بودن گوشت، نوع حیوان و نوع بسته‌بندی در اعداد عنوان شده تاثیرگذار هستند.

سردخانه گوشت

انواع مختلف سردخانه گوشت از نظر کارایی

گوشت قرمز را می‌توان به دو صورت گرم و منجمد به بازار عرضه کرد. به همین دلیل در مدل انبارکردن، طراحی، ابعاد سالن، تجهیزات و عایق‌بندی می‌تواند متفاوت باشد. برای منجمدکردن و فروش گوشت قرمز به‌ صورت منجمد باید از سردخانه زیر صفر و برای خنک‌کردن و فروش گوشت قرمز به‌ صورت تازه باید از سردخانه بالای صفر استفاده کرد.

سردخانه گوشت بالای صفر

از سردخانه‌های بالای صفر برای نگه‌داری گوشت قرمز برای مدت‌زمان حداکثر 7 روز استفاده می‌شود. گوشت قرمز باید بعد از کشتار سریعا خنک شود و به همین علت وجود یک سردخانه بالای صفر در هر کشتارگاهی بسیار ضروری است. در این سردخانه‌ها دمای محیط بین 0 تا 15 درجه سانتی‌گراد متغیر است اما دما در سردخانه‌های گوشت بالای صفر در محدوده 0 تا 7 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد. از سردخانه‌های گوشت بالای صفر در کشتارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدکننده فرآورده‌های پروتئینی استفاده می‌شود.

سردخانه گوشت زیر صفر

نگهداری طولانی‌مدت گوشت قرمز به علت فاسدشدن سریع آن بدون استفاده از سردخانه گوشت زیر صفر ممکن نیست. در این سردخانه‌ها گوشت قرمز به‌سرعت منجمد می‌شود. با انجماد سریع و نگهداری از گوشت قرمز در دمای منفی 18 درجه سانتی‌گراد، طعم، رطوبت و کیفیت این محصول حفظ می‌شود. باید اشاره داشت که بسیاری از مشاغل تالارها، بیمارستان‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز نظامی نیاز دارند تا گوشت موردنظر خود را برای مدتی طولانی انبار کنند. به همین علت استفاده از سردخانه گوشت زیر صفر بهترین گزینه برای این مشاغل است.

مدت ماندگاری بالای گوشت قرمز در سردخانه

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از سردخانه گوشت، ماندگاری بسیار بالای گوشت قرمز در آن است. کارخانه‌ها و کشتارگاه‌ها می‌توانند تا یک سال گوشت قرمز را در سردخانه‌های گوشت زیر صفر به‌ صورت منجمد نگهداری کنند. این امر برای بسیاری از مشاغل و حتی دولت اهمیت بالایی دارد؛ چرا که در صورت کاهش تولید، کشتارگاه‌ها می‌توانند گوشت قرمز منجمد موجود در سردخانه‌های خود را به بازار عرضه کنند تا قیمت این محصول افزایش نیابد.

سردخانه گوشت

قطعات مهم سردخانه‌های گوشت

در فرایند سرمایش سردخانه‌های گوشت، قطعات زیادی نقش دارند. از جمله این قطعات می‌توان به درب سردخانه، اواپراتور، کندانسور و کمپرسور اشاره کرد. باید اشاره داشت که فرایند خنک‌سازی یا منجمدکردن گوشت قرمز در سردخانه گوشت بدون این تجهیزات ممکن نیست و هر یک از آن‌ها نقش مهمی در این فرایند دارند.

قیمت طراحی و ساخت سردخانه‌های گوشت

یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در ساخت سر‌دخانه گو‌شت، قیمت طراحی و احداث آن است. باید گفت که هزینه طراحی و ساخت سر‌دخانه گو‌شت به عوامل زیادی مانند کاربری، ظرفیت، ابعاد، برند تجهیزات، کیفیت تجهیزات، تخصص و تجربه سازنده و نوع سر‌دخانه گو‌شت بستگی دارد و همچنین هرچه کیفیت تجهیزات شما مانند کمپرسور و اواپراتور بالاتر باشد، قیمت نهایی شما نیز بالاتر می‌رود. به همین علت نمی‌توان قیمت دقیقی برای طراحی و ساخت سر‌دخانه گو‌شت عنوان کرد.

سردخانه گوشت

برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت و موجودی، شما می توانید با گروه سرماول در تماس باشید. مشاوران ما می توانند شما را در مسیر انتخاب بهترین تجهیزات یاری برسانند.